FROM THE BLOG

Lehdistötiedote 31.08. Tekoäly ja koneoppiminen valjastetaan Stockmannin asiakasvirtojen ennustamiseen

Tekoäly ja koneoppiminen valjastetaan Stockmannin asiakasvirtojen ennustamiseen, Peoplegeeks toimittaa työvuoro-optimoinnin palveluna

People Geeks Ltd Oy lehdistötiedote 31.08.2018

People Geeks Ltd Oy on tuonut kehittyneen People Analytiikan soveltamisen Suomen markkinoille. Stockmann #digikiihdytyksen osana People Geeks suunnittelee ja kehittää jatkuvan kivijalkakaupan myynnin- ja asiakasvirran ennustamisen toimintamallin sekä tämän kytkennän työvuorosuunnittelujärjestelmään. Koneoppimista hyödyntävä ennustaminen tehdään työvuorosuunnittelun tarpeisiin osastokohtaisesti ja ennusteet tuotetaan 15 minuutin tarkkuudella. Työvoimatarpeen optimoinnin tulokset auttavat Stockmannia luomaan työvuorot vastaamaan kulloistakin asiakasvirtaa.

Muutosjohtaminen ja ihmisymmärrys ovat henkilöstöanalytiikkaa soveltavissa projekteissa keskiössä. People Geeks tuottaa henkilöstöanalytiikan palveluita ja konsultointia aina siten, että henkilöstön, yrityksen ja asiakkaan intressit otetaan huomioon. Tavoitteena asiakkaillamme on aina tehdä ihmisiin liittyviä päätöksiä tiedolla johdetusti vastuullisesti, fiksummin ja entistä paremmin.

Stockmannin projektin tavoitteena on luoda ns. ”Työvuorosuunnittelun optimointi palveluna” –malli, joka tuottaa kysyntäennustetta jatkuvasti Stockmannille. Projekteissa yhdistyy asiakasyrityksen (Stockmann), People Analytiikan ammattilaisten (People Geeks) sekä kehittyneen analytiikan ja teknologian (People Geeksin teknologiakumppanit) osaaminen ja yhteistyö. Projektimme vaatii eri datalähteiden yhdistämistä ja mallintamista (esim. kuittitason myyntidata, operatiivinen data, henkilöstödata, markkinointidata, asiakasdata) sekä asiakasyrityksen osaajien osallistamista ja muutosjohtamista. Kehittyneen henkilöstöanalytiikan osaajat ovat Suomessa yhden käden sormilla laskettavissa, joten palveluna tuotettava analytiikka on houkutteleva vaihtoehto yrityksen sisäisen funktion perustamiselle.

Analytiikan tulosten hyödyntämisellä autetaan Stockmannin työvuorosuunnittelijoita tekemään henkilöstön työvuoroja koskevia päätöksiä, jotka ovat enemmän oikein ja useammin oikein. Työntekijän näkökulmasta luodaan parempaa henkilöstökokemusta (työvuorojen ennustettavuus ja sopivat työkuormat), asiakkaan näkökulmasta asiakaskokemusta (palvelun saatavuus) ja yrityksen näkökulmasta tuottavuuden kasvua.

”Työvuorosuunnittelun optimointi on todella laaja kokonaisuus ja siihen liittyy montaa eri optimoitavaa osa-aluetta. Markkinoilla olevat valmiit WFM-ratkaisut keskittyvät tyypillisesti optimoimaan prosessin geneerisempiä loppupään asioita, eli miehittämään suunnitteluhorisontin työvuorot mahdollisimman fiksusti toiveet ja tarpeet huomioiden ja huolehtivat mm. TES-sääntöjen tulkinnoista. Meidän palvelu täydentää olemassa olevien järjestelmien kyvykkyyksiä enemmän räätälöintiä ja raskaampaa analytiikkaa vaativilla osa-alueilla, kuten esimerkiksi kysyntäennusteen laatimisessa.” sanoo People Geeksin liiketoiminnan kehityksestä ja analytiikasta vastaava johtaja Pauli Dahlbom.

Stockmannin työvoimatarpeen optimoinnin tuloksia People Geeksin on tarkoitus toimittaa jatkuvana syötteenä asiakkaan valitsemaan työvuorosuunnittelujärjestelmään. Työvuorosuunnittelujärjestelmät vuorostaan automatisoivat työvuorolistojen tekemistä ottaen huomioon TES-säännöt, vuoro- ja lomatoiveet ja työsopimukset. Stockmannin projektissa työvuorosuunnittelujärjestelmän toimittaa Zenopt.

”Vastuulliseen henkilöstöanalytiikan ammattitaitoon kuuluu asiakkaan kyvykkyyden nostaminen henkilöstöanalytiikan hyödyntämiseen liittyvässä osaamisessa. People Geeks tarjoaa kestävää ja vastuullista analytiikan soveltamista ihmisiin liittyviin kysymyksiin, räätälöidysti yhdessä asiakasyrityksen ammattilaisten kanssa ja heidän hyödyksi.” Pauli Dahlbom toteaa.

Olemme äärettömän ylpeitä Stockmannin ja People Geeksin yhteistyöstä.

Lisätietoja:

People Geeks, Pauli Dahlbom, Liiketoiminnan kehityksestä ja analytiikasta vastaava johtaja, +358 50 407 4580

Stockmann, Suvi Ragnell, Team Leader, +358 50 427 3996

Stockmannin oma lehdistötiedote aiheesta